x

Användarnamn

x
Skriv in din e-postadress för att få nyheter och erbjudanden från oss.
jag vill anmäla mig!
Jag vill bli borttagen från listan!
 
 
kundtjänst önskelista (0)

KÖPVILLKOR


Här får du information om vilka regler som gäller när du handlar av oss.

Köp
Pris & Betalning
Leverans
Ångerrätt
Reklamationsrätt
Sekretess & Säkerhet
Rättelse, Insyn & Återkallelse
Tvist
Kontakt

 

1. Köp

Avtal om köp ingås när du väljer att skicka beställning i kassan. Orderbekräftelse genereras sedan automatiskt av vår databas utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering får du självklart välja att avboka din order utan kostnad.
 
RUM21 ingår endast avtal med myndig person, alternativt omyndig person med målsmans tillstånd.

Rabattkod: En och samma rabattkod får endast nyttjas en gång per kund.


2. Pris & Betalning:

I priserna ingår 25% moms om inget annat anges.


Betalsätt:

Kortbetalning:
Vi accepterar betalning med VISA och Mastercard. Om du väljer kortbetalning länkas du över till betalningssidan efter det att du har bekräftat din order i kassans tredje steg. Ange kortnummer, kortets giltighetstid och kortets CVC-kod. CVC-koden är de tre sista siffrorna i namnteckningsfältet på kortets baksida.
Vi använder oss av 3D Secure som är en säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet.
Överföringen sker med säker SSL-kryptering. Det innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter. Observera att beställningens totalbelopp kommer att dras direkt på ditt kort i samband med att du godkänner transaktionen även om din beställning inte kan levereras omgående.


Faktura - 14 dagar (0 kr):
Vi erbjuder fakturering i samarbete med Klarna. Fakturan erhåller du i samband med leverans av din vara. Du har 14 dagar på dig att betala fakturan från det att varan skickats (Obs! Inga avgifter tillkommer vid fakturabetalning).
Förenklad kreditprövning utan kännedomskopia sker och leverans sker endast till folkbokförd adress, vid köp över 2.000 kr görs sedvanlig kreditprövning.
Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta enligt nu gällande referensränta med tillägg av 25,00%.


Delbetalning - Klarna konto:
Vi erbjuder förmånlig delbetalning i samarbete med Klarna. 0% ränta för delbetalningar upp till 12 månader. Du kan handla för 1.000 kr upp till 50.000 kr och du kan när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande skulden.
Du gör din ansökan om delbetalning i kassan i samband med ditt köp och du får genast besked om din ansökan beviljats. Leverans sker endast till folkbokförd adress.
Effektivränta vid köp om 10.000 kr med 0% ränta i 12 månader är 14,30 %.
Din ansökan kommer föranleda en sedvanlig kreditprövning.

Visa de olika delbetalningsalternativen->
Visa de allmänna kontovillkoren->


Direktbetalning:
Direktbetalning innebär att du har möjlighet att förskottsbetala din order om du är ansluten till Internetbanken hos Swedbank, SEB, Nordea eller Handelsbanken.
När du väljer betalsätt Direktbetalning slussas du vidare till din Internetbank där du får logga in på vanligt sätt. Pengarna dras sedan direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.



3. Leverans:


Leveranstid:

Lagervaror:

Normal leveranstid är 1-4 arbetsdagar efter det att vi mottagit din beställning.

Beställningsvaror:

2-15 veckor beroende på vilka produkter som beställs. Några dagar efter placerad order får du ett meddelande med planerad leveranstid. Om det skulle uppstå några avvikelser hör vi av oss via e-post så snart vi fått kännedom om detta.


Fraktpris (inom Sverige):
Om din order är på 500 kr eller mer är frakten gratis i hela Sverige! Annars tillkommer en fraktkostnad på 49 kr. I vissa fall finns möjlighet att välja till extra transporttjänster, t ex inbärning eller hemleverans kvällstid, mot en extra kostnad. Tillgängliga leveransalternativ och priser för eventuella tillval visas alltid i kassan.



Leveranssätt:

Leverans av beställda varor sker med DHL och i vissa fall med Posten. Ibland förekommer även andra leveranssätt men detta meddelas i så fall före leverans.


Mindre paket

Leverans till utlämningsställe - DHL:
Avser beställningar med en vikt under 20 kg. Försändelsen anländer till ditt närmsta DHL-ombud, t.ex. en närliggande livsmedelsbutik. En SMS-avi skickas ut med information om var du kan hämta ditt paket. Paketet ska hämtas inom 14 dagar för att förhindra att det går i retur.

Hemleverans kvällstid - Posten:
Försändelsen levereras direkt till din dörr helgfri vardag mellan kl 17-21. Posten kontaktar dig för bokning av utkörningstid.
Vid lantbrevbärarlinje sker leverans helgfri vardag mellan kl 8-16. Du får då en avi i brevlådan och kontaktar Posten på 0771-33 33 10 för bokning av utkörningstid.


Större paket:


Hemleverans dagtid - DHL:
Används vid större och tyngre gods. Leverans sker till dörr/port helgfri vardag mellan kl 7-17, inbärning ingår ej. DHL kontaktar dig för att boka utkörning och leverans sker inom ett tvåtimmarsintervall.
Observera att man som mottagare inte kan bestämma leveransintervall då det styrs av DHL's fasta rutter på din ort. 
DHL kontaktar dig för att boka dag för utkörning och du blir även uppringd av chauffören ca 30 min före ankomst. Inbärning ingår ej.


Hemleverans kvällstid - DHL:
Leverans sker till dörr/port helgfri vardag mellan kl 17-19 eller kl 19-21. Den tid som avtalas är beroende på när utkörning är möjlig i det område där du bor. 
DHL kontaktar dig för att boka dag för utkörning och du blir även uppringd av chauffören ca 30 min före ankomst. Inbärning ingår ej.


Hemleverans kvällstid med inbärning - DHL:
Leverans sker helgfri vardag mellan kl 17-19 eller kl 19-21. Den tid som avtalas är beroende på när utkörning är möjlig i det område där du bor. 
DHL kontaktar dig för att boka dag för utkörning och du blir även uppringd av chauffören ca 30 min före ankomst. Chauffören bär in produkterna till anvisad plats/rum. Uppackning eller montering ingår ej.

 

Avhämtning:
Du kan välja att själv hämta dina varor i RUM21s butik i centrala Borås. Vi kommer att kontakta dig och meddela så snart varorna finns klara för avhämtning.


Avhämtningsadress:
RUM21 butik
Skaraborgsvägen 21
506 30 Borås.
Se vägbeskrivning->


Transportansvar:
Om varan skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig är det vi som är ansvariga. Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för godset.


Transportskador/Felexpediering:
Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till RUM21s kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid.
Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet.
Om skadan är synlig är det enklast om du anmäler detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Be att transportören gör en notering om skadan på din kopia av fraktsedeln. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.
En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas snarast möjligt till RUM21.
Om en vara mot förmodan skulle vara felexpedierad, skadad eller felaktig åtar vi oss att kostnadsfritt avhjälpa felet.



Ej utlöst order:

Löser du inte ut ditt paket debiteras du 395 kr för tillkomna omkostnader.

Leveransförsening:

Du har rätt att häva ditt köp utan extra kostnad vid eventuell försening mot utlovad leveranstidpunkt. Om vi får kännedom om leveransförseningar av din order kontaktar vi dig omgående via email eller telefon.


4. Ångerrätt:

När du handlar på RUM21.se har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du mottagit varan. Detta förutsatt att produkten är i väsentligt oförändrat skick, d v s oanvänd och ej skadad. Det är tillåtet att öppna förpackningen och kontrollera varan på sådant vis som ej skadar produkten eller dess förpackning. Observera att det räcker med att du meddelar oss att du vill utnyttja din ångerrätt inom 14 dagar, du behöver alltså inte ha skickat tillbaka varan inom 14 dagar till oss under denna tid för att ångerrätten skall vara giltig.

När du utnyttjar din ångerrätt står du som kund för returfrakten. Övriga kostnader, såsom kostnad för varan och frakt från oss till dig kommer att återbetalas.


Undantag från ångerrätten:
Vid köp av en produkt som tillverkas speciellt för dig och enligt dina specifika önskemål gäller inte ångerrätten. Exempel på detta är om du köper en soffa med ett specifikt tyg som sedan tillverkas just för dig.
Vid beställning av en specialtillverkad vara kommer vi att kontakta dig för godkännande innan ordern expedieras.

Vänligen observera att ångerrätt ej gäller företag.


Så här gör du en retur:

1. Kontakta vår kundtjänst och be om en returfraktsedel.

2. Fyll i medföljande retursedel. Var noga med att uppgifter är korrekta och tydliga.

3. Förpacka varan ordentligt, använd den ursprungliga produktförpackningen samt ett skyddande transportemballage, likvärdigt det som varan levererades i till dig. Glöm inte att packa i retursedel.

4. Returnera varan till RUM21 med hjälp av den returfraktsedel ni fått skickad till er.

 

Vid retur hjälper vi er med returfraktsedel. När du utnyttjar din ångerrätt står du som kund alltid för returfrakten. Returfrakten justeras i samband med återbetalningen av dina pengar. Returer sker vanligtvis på samma sätt som varan transporteras till er. Undantag kan ske om ni önskar att returnera enbart en del av er beställning.

Vi rekommenderar er att alltid kontakta oss innan varan sänds i retur, oavsett returorsak




5. Reklamationsrätt:

RUM21 tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket innebär att du har tre års reklamationsrätt efter det att du har mottagit varan. Detta förutsätter att alla skötselråd följs och att normal aktsamhet iakttagits. Vid ett reklamationsärende skall du kontakta vår Kundtjänst som vidare hjälper dig med förfarandet. Du kommer då bli ombedd att tillhandahålla bildbevis via mail på felaktigheten/den defekt vara där felet tydligt framgår. Vid beviljad reklamation skickas en förbetald returfraktsedel ut till dig av kundtjänst. När vi mottagit den reklamerade varan undersöks felet på nytt och därefter skickas en ny vara till dig. Du betalar således inget för varje returfraktsedeln för den reklamerade varan eller frakten för den nya varan.


Kontakt vid reklamation:

RUM21 Kundtjänst
Tel: 033-120 180
Mail: reklamation@rum21.se



6. Sekretess & Säkerhet:

Genom din registrering och/eller beställning samtycker du till att RUM21 och dess närstående bolag lagrar och använder uppgifter om dina inköp samt de kontaktuppgifter du lämnar. Uppgifterna lagras och används för att vi ska kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig samt bättre kunna tillfredsställa dina behov som kund och ge dig bättre service, bland annat genom att göra webbplatsen så personlig som möjligt. Detta innebär att information om dig lämnas vidare även till vår fakturapartner Klarna samt aktuell logistikpartner. Uppgifterna lagras och används även i informations- och marknadsföringssyfte. Detta innebär att RUM21 och dess närstående bolag kan, såvida du inte skriftligen motsatt dig det, komma att använda dina personuppgifter för att kontakta dig via mejl med nyhetsbrev, direkt marknadsföring eller marknadsundersökningar. Du har givetvis möjlighet att när som helst skriftligen meddela oss att du motsätter dig behandling av dina personuppgifter för marknadsföringsändamål.

Vi behandlar dina personuppgifter med största försiktighet och garanterar att dina kunduppgifter endast används av RUM21 och dess närstående bolag. RUM21 och dess närstående bolag kommer inte, utan ditt samtycke, att vidareförmedla uppgifter om dig annat än om detta följer lagstiftning, om det krävs i samband med att du beställt en produkt eller tjänst eller om RUM21 anser att det krävs för att skydda och försvara rättigheter eller egendom tillhörande RUM21 och dess närstående bolag. Betalningstransaktioner (kort- och direktbetalning) hanteras av vår betalningspartner DIBS för att garantera en snabb och säker betalning. DIBS uppfyller kraven för PCI-DSS.

 

7. Rättelse, Insyn & Återkallelse:

Enligt 26 § personuppgiftslagen är RUM21 därför skyldigt att, efter din egenhändigt undertecknade skriftliga begäran, en gång per kalenderår kostnadsfritt lämna besked om personuppgifter som rör dig behandlas eller ej. Behandlas sådana uppgifter ska skriftlig information lämnas om vilka personuppgifter om dig som behandlas, varifrån dessa uppgifter har hämtats, ändamålen med behandlingen och till vilka mottagare eller kategorier av mottagare som uppgifterna har lämnats. RUM21 är även skyldig att på din begäran rätta, blockera eller utplåna sådana personuppgifter som inte har behandlats i enlighet med personuppgiftslagen. Du har även rätt att när som helst återkalla ditt samtycke. Ytterligare personuppgifter om dig kommer då inte att behandlas. Royal Design Group AB, 556573-2426, 033-120180, Skaraborgsvägen 21 SE-506 30 Borås, är personuppgiftsansvarig i enlighet med personuppgiftslagen.

 

8. Tvist:

Klagomål eller synpunkter avseende RUM21s tjänster eller produkter bör meddelas till RUM21s kundservice via e-mail info@rum21.se alternativt telefon 033-120 180. Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.



9. Kontakt:

RUM21

Skaraborgsvägen 21
50630, Borås

Vid frågor kontakta RUM21s kundservice.