Shop/Information/Retur & Reklamation

Allmän information

Vänligen läs punkt 5 och 6 i våra köpvillkor för detaljerade villkor, regler och priser för returer och reklamationer. Kontakta alltid oss på kundtjänst innan du gör en retur.

Om du inte är nöjd med ditt köp har du 30 dagars ångerrätt från dagen du mottagit din beställning. Om din beställning levererats i flera omgångar gäller datumet för respektive produkt och leverans.

Du har rätt att packa upp och kontrollera produktens finish och funktion. Varorna måste vara i ursprungligt skick och packade i originalförpackning då de returneras till oss. Notera att originalförpackningen ej bör användas som ytterkartong i och med att produkten kan skadas och du kan få ett värdeminskningsavdrag. Produkten måste vara i oförändrat skick och till exempel ej monterad om produkten du beställt kräver montering.

Vi förbehåller oss rätten att göra ett värdeminskningsavdrag om varans skick har förändrats i sådan utsträckning att den inte längre går att sälja till en annan kund utan att göra ett avdrag på försäljningspriset. Avdraget görs på det totala returbeloppet innan det återbetalas till dig. Vi gör bedömning vid varje unik retur om storlek på avdraget. Mer om detta i våra köpvillkor.

Så gör du en retur

1. Kontakta vår kundtjänst

Börja alltid med att kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig med din retur.

2. Vi skickar en returfraktsedel

Om din retur är inom ramen för våra villkor och vår kundtjänst har godkänt den, så skickar vi en returfraktsedel till dig via E-post.

Vid eventuellt utnyttjande av din returrätt utan vår returfraktsedel så betalar du för fraktkostnaden och har således även transportansvar. Använd ett spårbart fraktsätt och spara ditt kvitto. Du måste kunna styrka din retur om den inte skulle nå vårt centrallager. Bifoga din följesedel och markera vilka produkter returen avser. Returer skall skickas till vårt centrallager. Du hittar adressen överst i våra köpvillkor.

3. Skapa returpaket

Använd inte produktens originalförpackning som ytterkartong och packa varsamt så att produkten kommer åter till oss i säljbart skick. Fäst returfraktsedeln på paketet, den innehåller returadress och spårningsnummer.

4. Lämna till ombud

Vi erbjuder returer via ombud för DHL och PostNord. Du bestämmer själv i kontakten med kundtjänst vilket du önskar. Returfrakten bekostas av dig som kund och kommer dras av på det totala beloppet innan det återbetalas.

5. Bekräftelse och återbetalning

Vänligen läs våra köpvillkor för detaljer kring återbetalning. Efter vi hanterat och godkänt din retur görs en återbetalning till dig. En bekräftelse skickas via E-post och återbetalningen görs alltid till samma betalkort som användes när du slutförde sitt köp. Har du valt att betala med faktura så kommer Klarna att ta kontakt med dig på din E-postadress för vidare information gällande återbetalningen.

Retur av möbler och skrymmande gods

Även vid retur av möbler och större produkter börjar du med att kontakta kundtjänst. Processen ser likadan ut, men i stället för att lämna paketet till ombud så bokar du en upphämtning med Postnord. De hämtar returen vid tomtgräns. Kostnaden för retur av skrymmande gods är något högre. Detaljer och priser för detta hittar du i våra köpvillkor.

Så gör du en reklamation

Använd vårt kontaktformulär för att skapa en reklamation. Du behöver bifoga bilder på defekten, samt ditt ordernummer.

Vi tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket innebär att du har tre års reklamationsrätt efter det att du har mottagit varan. Detta förutsätter att alla skötselråd följs och att normal aktsamhet iakttagits. Vid ett reklamationsärende rekommenderar vi att du kontaktar vår kundtjänst för snabbare hantering som sedan vidare hjälper dig med förfarandet. Du kommer då bli ombedd att tillhandahålla bildbevis där felaktigheten/defekten tydligt framgår.

Vid en reklamation så ska felet anmälas snarast eller så snart felet har upptäckts. Anmälan om fel i varan inom två (2) månader anses alltid inom skälig tid. Vid en godkänd reklamation står vi som handlare för alla kostnader som kan kopplas till returen, inklusive all frakt.