Shop/Information/Köpvillkor

Köp- & leveransvillkor

Hos oss på Rum21 (Royal Design Group AB, SE556573-242601) kan du köpa fantastiska produkter från stora som små designers och varumärken. Vi erbjuder ett noggrant utvalt sortiment av de mest nyskapande såväl som klassiska designartiklarna från Skandinavien och hela världen.

Dessa köp- och leveransvillkor tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på www.rum21.se av kunder som är bosatta i Sverige. I de fallen där kunden är bosatt i en annan medlemsstat inom EU annan än Sverige är villkoren tillämpliga i de delar där de inte avviker från konsumentlagstiftningen i kundens land. Vi på Royal Design Group AB följer den konsumenträttsliga lagstiftningen i kundens land där så föreskrivs av EU-regler.

Du som kund hos Rum21 (Royal Design Group AB) har rätt att begära ut information kring dina personuppgifter. Du har också rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas.

Vid frågor kontakta oss på kundservice@rum21.se. Vi återkommer så fort vi kan och vi har en målsättning på att svara dig inom 24 timmar på vardagar.

1. Köp

Avtal om köp ingås när du väljer att skicka beställning i kassan. Orderbekräftelse genereras sedan automatiskt av vår databas utan manuell översyn. Om en eventuell felaktighet i ordern uppstår kontaktar vi dig för att hantera ärendet vidare, det kan gälla om vid en reservation, att du får leveranstid eller andra oförutsedda händelser.

Försäljning till minderåriga 
Rum21 (Royal Design Group AB) ingår endast avtal med myndig person (18 år och över), alternativt omyndig person med målsmans tillstånd och godkännande. Eventuella undantag finns i enlighet med Föräldrabalken.

De priser vi har på vår handelsplats är inklusive 25% (alternativt 6%) moms. Momsen är inkluderat i totalkostnaden som du ser i kassan. Ändras momsen så förbehåller vi oss rätten att ändra på priserna motsvarande ändringen. Prisjusteringar kan även ske när som helst utan föravisering.

Presentkort och Rabattkoder

Har du en presentkortskod eller en rabattkod så anger du detta i kassan under ”Fyll i värdekod”. Presentkortskoden anges med bindestreck och stora bokstäver, alltså precis som koden är utskriven. Rabattkoder kan i vissa fall ej kombineras med varandra eller aktuella kampanjer. Endast ett rabattkod i taget kan användas i kassan. Skulle du vilja kombinera dessa så vänligen kontakta kundservice@rum21.se för att få hjälp med detta. Har du fler presentkort kan du ange dem samtidigt genom att separera med ett kommatecken. 

Produkter och totalkostnader
Samtliga produkter som vi säljer kan användas i Sverige. Totalkostnad som inkluderar fraktkostnad och eventuella andra avgifter och moms är inkluderat i det totala priset som du ser i kassan. Erbjudanden och rabattkoder/presentkort är tydligt specificerade i kassan. Eventuell lagerstatus visas alltid på produkt/artikelsidan och vi reserveras oss för eventuell slutförsäljning.

Betalsätt:

Rum21 erbjuder följande betalsätt:

Kortbetalning: 
Vi accepterar betalning med VISA och Mastercard. Om du väljer kortbetalning länkas du över till betalningssidan efter det att du har bekräftat din order i kassans tredje steg. Ange kortnummer, kortets giltighetstid och kortets CVC-kod. CVC-koden är de tre sista siffrorna i namnteckningsfältet på kortets baksida.

Lagervaror:
Normalt skickas din order inom 1-4 arbetsdagar efter det att vi mottagit din beställning. Detta gäller med DHL eller PostNord. Detta gäller varor som finns i lager för omgående leverans. I undantagsfall förekommer det att vår transportör inte har daglig utkörning av paket till vissa paketombud, då kan leveranstiden förlängas något. Detta gäller främst paketombud i mindre befolkade områden.

Beställningsvaror:

2-15 veckor beroende på vilka produkter som beställs. Några dagar efter placerad order får du ett meddelande med planerad leveranstid. Om det skulle uppstå några avvikelser hör vi av oss via e-post så snart vi fått kännedom om detta.

Fraktpris (inom Sverige):
Med DHL till ombud är frakten gratis i hela Sverige när det gäller beställningar för över 499 kr med en vikt under 20kg och/eller en max mått på L150 cm x B70 cm x H115 cm. Annars kan man välja postnord för leverans till ombud och där gäller samma fraktregler men det tillkommer en fraktkostnad på 49 kr. Vi har även hemleverans genom PostNord som kostar 199 kr. Tillgängliga leveransalternativ och priser för eventuella tillval visas alltid i kassan.

Leveranssätt:
Leverans av beställda varor sker med DHL & Postnord.

Vissa geografiska områden
I vissa undantagsfall förekommer det att vår transportör inte har daglig utkörning av paket till vissa paketombud, detta innebär att leveranstiden kan förlängas något. Detta gäller framförallt paketombud i mindre befolkade områden men även leveranser som kräver sjöfart och andra transportmedel.

För mer info kan ni klicka dessa länkar från våra transportörer för att se vilka områden som undantagen gäller: PostNord

För DHL gäller i regel samma utökade tider om hos PostNord, ca. 1-2 dagar extra.

Leverans till utlämningsställe – DHL Service point (49:-)* 
Avser beställningar med en vikt under 20 kg och/eller en max mått på L150 cm x B70 cm x H115 cm. Försändelsen levereras till närmsta DHL-ombud. En SMS-avi skickas ut med information om var/hur du kan hämta ditt paket. För att förhindra att Paketet går i retur behöver det hämtas inom 14 dagar, annars debiteras en kostnad om 200:- för outlöst paket.

*Gör du ett köp på över 499:- så bjuder vi på frakten.

Leverans till utlämningsställe – Postnord (49:-)
Avser beställningar med en vikt under 20 kg och/eller en max mått på L150 cm x B70 cm x H115 cm. Försändelsen levereras till närmsta Postnord-ombud, t.ex. en närliggande livsmedelsbutik. En SMS-avi skickas ut med information om var du kan hämta ditt paket. För att förhindra att Paketet går i retur behöver det hämtas inom 14 dagar, annars debiteras en kostnad om 200:- för outlöst paket

Större paket:

Hemleverans dagtid - Postnord (199:-)

Används vid större och tyngre gods. Leverans sker till tomtgräns om du bor i villa samt fram till porten om du bor i lägenhet. Leverans sker helgfri vardag mellan kl 7-17, inbärning ingår ej. Postnord kontaktar dig för att boka utkörning och leverans sker inom ett tretimmarsintervall (Intervallet kan vara större på vissa områden och under vissa datum). Observera att man som mottagare inte kan bestämma leveransintervall då det styrs av Postens fasta rutter på din ort. Postnord kontaktar dig för att boka dag för utkörning eller om du vill själv hämta ditt större paket vid deras utkörningscentral om möjligt. Inbärning ingår ej, endast till port/tomtgräns.

Företagspaket - Postnord (79:-)
Används för dig som vill leverera dina paket till ett företag där hemleverans inte fungerar. Postnord levererar paketet till utvald mottagare och adress i slutet på nästa dag (gäller endast vissa orter, lantbrevbärarlinjer och dylika områden gäller längre leveranstider.)

Löser du inte ut ditt paket så kommer paketet automatiskt gå i retur till oss efter 14 dagar och du debiteras för returfraktkostnaden på 200 kronor. Detta gäller DHL ombud och MyPack Collect.

För tyngre eller skrymmande gods tillkommer även en kostnad enligt aktuell frakttabell. Om du har valt faktura som betalningsalternativ är det viktigt att du kontaktar Klarna för att undvika eventuell påminnelseavgift och dröjsmålsränta. Ersättning av outlöst paket skickas genom faktura via Klarna.

Leveransförsening:
Hos oss har du har rätt att häva ditt köp utan extra kostnad vid eventuell försening mot utlovad leveranstidpunkt. Om vi får kännedom om leveransförseningar av din order kontaktar vi dig omgående via email eller telefon.

Du som kund har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera eventuell funktion och finish på produkten. Om du inte skulle vara nöjd med ditt köp så kan du självklart ångra och returnera dina produkter till oss inom 14 dagar efter att du mottagit dem. Vid en delleverans gäller det 14 dagar efter att du mottagit den sista varan på din lagda order.

Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar som orsakats av våra leverantörer eller av fraktbolag efter upphämtning på vårt centrallager.

Värdeminskningsavdrag
Vi förbehåller oss rätten att vid en eventuell retur av vara att göra ett värdeminskningsavdrag om varans skick har förändrats i sådan utsträckning att den inte längre går att sälja till en annan kund utan att göra ett avdrag på försäljningspriset.

Återbetalning
Återbetalning sker inom 14 dagar efter det att vi har mottagit meddelande om att du nyttjar din ångerrätt. Vi förbehåller oss dock möjligheten att invänta bevis om att returen är avsänd till oss alternativt när vi har mottagit returen. Då sker en utbetalning som kan ta 5-7 bankdagar. Återbetalningen sker också med samma betalsätt som ursprungligen har använts.

Retur
Vid returen så bör produkterna packas ordentligt med emballage, vi uppskattar om ni skickar med originalförpackningen. Notera att originalförpackningen ej bör användas som ytterkartong i och med att produkten kan skadas och du kan få ett värdeminskningsavdrag. Utöver eventuellt värdeminskningsavdrag så står du också för fraktkostnaden som är (med en returfraktsedel) 69 kr för varor som du hämtat ut hos ombud och 150 kr för hemleveranser som ska hämtas upp.

För att kunna hantera din retur behöver vi ditt ordernummer, kundnummer och namn. Ta gärna kontakt med vår kundtjänst på 010 750 27 21 alternativt kundservice@rum21.se för att få hjälp med din retur. Vi skickar sedan en returfraktsedel till dig. Vi uppskattar om ni kan skicka returen i originalförpackning med emballage.

Du kan även använda dig av Konsumentverkets standardformulär som du kan ladda ner här.
För att se exakt hur går till väga vid en retur se Retur & Reklamationer

Vid eventuellt utnyttjande av din returrätt utan vår returfraktsedel så betalar du för fraktkostnaden (varierar beroende på tjänst) och har således även transportansvar. Returer skall skickas till vår adress som du finner längst ner på hemsidan eller under Kontakta Oss.

Transportansvar
Transportansvar innebär att vi ansvarar för att försändelsen kommer fram hel till dig från oss. Vid en retur är det du som är ansvarig för godset och försändelsen från dig till oss. Du bör därför spara alla försändelsenummer från din speditör så du kan bevisa att du lämnat in varan till din speditör om den skadas eller kommer bort. Packa därför gärna varorna extra noggrant så att de inte skadas under färden och använd gärna ett alternativ där du kan spåra försändelsen, till exempel paket eller rekommenderat brev. Vid retur av paket från utlandet är det väldigt viktigt att du märker paketet med RETUR för att undvika extra kostnader. 

Undantag från ångerrätten:

Specialbeställningar 
Vill du göra ett köp av en produkt med tillval/specifikationer/färger som vi inte tillhandahåller i vårat ordinarie sortiment och som sedan beställs eller tillverkas speciellt för dig enligt dina specifika önskemål gäller inte ångerrätten. Exempel på detta är om du vill köpa en soffa med ett specifikt tyg som vi ej säljer men som du har hittat hos vår leverantör, som sedan beställs genom oss och tillverkas just för dig av våra leverantörer. Ta kontakt och fråga vår kundtjänst om du vill ha något specialbeställt från en leverantör vi samarbetar med så undersöker vi dina möjligheter och hjälper dig med ditt önskemål och beställning.

Vänligen observera att ångerrätt ej gäller företag.

Så här gör du en retur:

Vid retur hjälper vi er med returfraktsedel. När du utnyttjar din ångerrätt står du som kund alltid för returfrakten. Returfrakten justeras i samband med återbetalningen av dina pengar. Returer sker vanligtvis på samma sätt som varan transporteras till er. Undantag kan ske om ni önskar att returnera enbart en del av er beställning. 

Återbetalning görs så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från det att vi mottagit och registrerat din retur på vårt lager. Notera att vi inte står för kostnaden för returfrakt.

Vi rekommenderar er att alltid kontakta oss innan varan sänds i retur, oavsett returorsak.

Returadress

Retur (Rum21)
Royal Design Group AB 
Bruksområdet 1
382 71 Orrefors

Rum21 (Royal Design Group AB) tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket innebär att du har tre års reklamationsrätt efter det att du har mottagit varan. Detta förutsätter att alla skötselråd följs och att normal aktsamhet iakttagits. Vid ett reklamationsärende rekommenderar vi att du kontaktar vår Kundtjänst för snabbare hantering som sedan vidare hjälper dig med förfarandet. Du kommer då bli ombedd att tillhandahålla bildbevis via mail på felaktigheten/den defekt vara där felet tydligt framgår. Vid beviljad reklamation skickas en förbetald returfraktsedel ut till dig av kundtjänst. När vi mottagit den reklamerade varan undersöks felet på nytt och därefter skickas en ny vara till dig. Du betalar således inget för varje returfraktsedel för den reklamerade varan eller frakten för den nya varan.

Vid en reklamation så ska felet anmälas snarast eller så snart felet har upptäckts. Anmälan om fel i varan inom två (2) månader anses alltid inom skälig tid. Vid en godkänd reklamation står vi som handlare för alla kostnader, inklusive all frakt. Eventuella kostnader som uppstår i samband med reklamationen, till exempel parkeringsavgifter och bensinkostnader återbetalar vi mot kvitto. Din skyldighet som konsument ligger på att begränsa skadan.

RUM21 Kundtjänst
Tel: 010 750 27 21
Mail: kontaktformulär>> 

  • Administrera ditt köp eller din beställning
  • Kommunicera med dig i samband med köpet, t.ex. skicka orderbekräftelse och recensioner om ditt köp
  • Skicka marknadsföring och anpassad information om produkter, din varukorg, tävlingar och events via e-post och sms
  • Ge dig anpassad marknadsföring i digitala kanaler
  • Hjälpa dig med kundserviceärenden
  • Fullgöra rättsliga förpliktelser såsom ångerrätt, reklamation och följa bokföringslagen

7. Rättelse, Insyn & Återkallelse:

Du har rätt att återkalla hela eller del av det lämnade samtycket till behandlingen av dina personuppgifter. Återkallelsen av ditt samtycke får effekt efter att återkallelsen ägde rum.

Du har alltid rätt att rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål och profilering, såsom nyhetsbrev och anpassad marknadsföring.

 

8. Tvist:

Klagomål eller synpunkter avseende Rum21s tjänster eller produkter bör meddelas till Rum21s kundservice via kontaktformuläret här eller på telefon 010 750 27 21 .

Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.

För att ta kontakt med ARN så följer du denna länken: http://www.arn.se/om-arn/kontakta-oss/

http://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden 
Box 174 
101 23 Stockholm 

ARN på andra språk: http://www.arn.se/other-languages/

Alternativ Tvistelösning

Europeiska kommissionen har också en Onlineplattform som kommer att underlätta för konsumenter och näringsidkare att lösa tvister genom ett online system (ADR/ODR) Alternative or Online Dispute Resolution. Plattformen finns tillgänglig under https://ec.europa.eu/odr

Force Majeure

Rum21 (Royal Design Group AB) är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, ändrad eller nytillkommen lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad/strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.