Kundservice
Varukorg
(0)
(0)
Favoriter
Möbler
Shop/Inspiration/Apan som förändrade dansk design

Apan som förändrade dansk design

Danmark är känt och hyllat som ett av världens mest framstående länder inom design. Genom innovation, enkla rena linjer, hantverk och stil kombinerat med en lekfullhet är dansk formgivning lätt att känna igen. Men kanske hade det som karaktäriserar utformandet av dansk inredning sett annorlunda ut, om det inte var för mannen bakom den kanske mest älskade apan i designvärlden.

Från silver till trä

När Kay Bojesen började sin bana inom design så var det som lärling hos Georg Jensen. Då han 1913 startade sin egen firma hade han fokus på silversmideri, men insåg snart att han behövde gå en ny bana om han skulle kunna fortsätta jobba med sin passion. Krigets eftertider innebar en sämre ekonomi för många hushåll och Kay valde att byta från silver till ett lättillgängligare och billigare material – trä. Bara nio år efter starten av hans egen firma kom de första träfigurerna till liv som skulle komma att bli Kay Bojesens signum.

En lekfullhet tar form

Fram till dess hade dansk design präglats av enkla och rena linjer och en strikthet som framhävde produkternas funktionalitet. Kay ansåg inte att design var något man skulle ta på för stort allvar, och ville få in mer humor i danskarnas hem efter krigsåren. Träfigurerna gjorde det enkelt att bryta av en strikt stil med något lättsamt utan att det blev löjligt. De rena linjerna fanns kvar, likaså hantverket och stilrenheten. Det enda som lades till var en lekfullhet som var ny och unik för designmarknaden.

Den kanske mest ikoniska av Kay Bojesens verk är den lilla apan i teak och limba. Apan har öppnat upp dörren för lekfull design internationellt och tagit plats som en sann klassiker. Det är svårt, om inte omöjligt, att tänka dansk design utan att tänka på Kay Bojesen och hans träapa. Många försök till kopior har gjorts genom åren och konkurrensen kring lekfulla inredningsdetaljer har sedan början av 1900-talet ökat. Dock är ett original alltid ett original och apans popularitet verkar inte stanna av i någon nära framtid.

Förståelse för omvärlden präglar Kay Bojesen

Den förståelse för omvärldens behov som skapade grunden för Kay Bojesens figurer driver verksamheten även idag, men med ett annat fokus. Miljöaspekten är en del i detta och företaget har sedan många år tillbaka en plantage med teak som används för deras produktion. Såväl produkt som emballage är FSC-märkt och deras miljöarbete är en fortlöpande process.

Ett arkiv och arv lever vidare

Designen till nya produkter kommer från tidigare skisser och designs från Kay Bojesen själv. Företagets design manager Janus Højgaard beskriver att han har för mycket respekt för Kay och hans designarv för att skapa helt nya alster. Varje produkt som når marknaden är framtagen genom att kolla igenom arkiven och göra mindre justeringar så som färg för att möta omvärldens önskemål. Genom samtal med Kays barnbarn kan sedan nästa skapelse nå marknaden för nya som gamla fans av Kay Bojesen.

Läs fler artiklar här

Inredning
Inredning

Bruno Mathsson x DUX 50 år

Happy Birthday Jetson, Karin och Pernilla 69.

Kundservice

KundserviceKöpvillkorLeveranserRetur & ReklamationOm vår prisgarantiIntegritetspolicy
© 2020 Rum21.se